Stories about arresting music

Abazar Hamid

Abazar Hamid vokste opp i ”kulturbeltet” mellom Sudan og Golfen, og musikken hans har røtter i både tradisjonell sudansk musikk, afrikansk popmusikk fra området og et tydelig snev av reggea og afro-latin. Abazar Hamid’s tekster tar opp temaer som strekker seg fra fred, vennskap og forsoning, til tekster om folkemord, det å miste sine nærmeste, og sanger om desperasjon og ødeleggelse i hjemlandet. 

Hamid begynte å synge for fred i Sudan i en tidlig alder, og dannet sitt første band, "Balsam", på universitetet. I 1997 begynte han å høste anerkjennelse på regionalt nivå og i 2005 avsluttet han sin jobb som arkitekt for å satse på musikkarrieren. Han lanserte prosjektet "Rainbow Songs” hvor han bragte sammen musikere fra hele Sudan, med mål om å klare å få tekster om menneskerettigheter og verdighet til å passere det musikkovervåkningsutvalget. 

I 2006 jobbet han med en rekke organisasjoner for undervise tradisjonelle Arab Hakama-sangere (populært kalt Janjaweed) i Darfur. Målet var å overbevise dem om å engasjere seg og bruke musikken som et middel for å skape fred.

I 2007 ga Hamid ut sitt første soloalbumet, "Sabahak Rabah", men opplevde samtidig en økende sensur i hjemlandet. Sanger som omhandler sosiale og politiske spørsmål ble spesielt undersøkt, og etter alvorlig sensur og verbale trusler valgte Abazar å gå i eksil.

Han flyttet til Kairo i 2008 og i 2009 etablerte han prosjektet "demokratiserende musikk" i samarbeid med andre sudanske og egyptiske musikere – et prosjekt som bragte med seg flere store konserter. Siden han kom til Harstad i desember 2014 har han vært mest aktiv i å utvikle musikk som et verktøy for integrering og forståelse blant mennesker med forskjellig bakgrunn, blant annet gjennom utvikling av konseptet Orpheus nå med grupper i Harstad, Paris, Oslo, Kiev, Kairo og Catalonia. I februar slipper han sitt EP’en «We Need Peace» sammen med produsent og gitarist Knut Reiersrud. 

Bugge Wesseltoft

Siden tidlig 90-tall har Bugge Wesseltoft gjort en imponerende, post-moderne overgang fra de nordiske jazz tradisjonene hos ECM.

 

Han har spilt og produsert plater med blant annet Jan Garbarek, Sidsel Endresen, Terje Rypdal, Nils Petter Molvær, Jon Eberson og startet innovative prosjekter New Conception Of Jazz og den utsøkte labelen Jazzland Recordings. Wesseltoft har vunnet en rekke priser, og er kritikerrost for å ha skapt en unik, ny blanding av «moderne jazz». 

© 2018 safeseries.no. All right reserved.
Design by Sina Winter & Synne Mo
SafeMuse-sort_edited.png